Przedstawiam scenariusz zajęć w terenie pt.:Wędrujemy ścieżkami przyrody w naszej okolicy.Jest to wycieczka wyznaczoną trasą,podczas której uczniowie rozwiązują zadania,zbierają ciekawe przedmioty.Pomysł na napisanie scenariusza tej zabawy przyrodniczej powstał w celu zorganizowania dnia Festiwalu Nauki.
Scenariusz zajęć w terenie
Temat:Wędrujemy ścieżkami przyrody naszej okolicy.
Cele:
-Poznawanie przyrody najbliższej okolicy
-utrwalanie wiadomości o lesie
-poznawanie ciekawych sposobów pomagania przyrodzie
-dostrzeganie zależności między organizmami a środowiskiem życia
-stosowanie zasad właściwego zachowania się w kontakcie z przyrodą
-doskonalenie współpracy w zespole
-uświadomienie,jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą ingerencja człowieka w środowisko(zaśmiecanie)-znaczenie segregacji odpadów
Formy:
-grupowa
-zbiorowa
Metody/techniki
-obserwacja oraz praca z instrukcją
-wycieczka
Środki dydaktyczne
karty zaliczeń,woreczki,małe słoiczki,coś do pisania
Czas trwania-ok. 3 godzin
Uwagi i przebieg
Do zabawy angażujemy rodziców i nauczycieli.Kilka dni wcześniej należy zor-ganizować spotkanie,na którym zostaną przydzielone obowiązki.Przydzielamy minimum po dwie osoby do jednego stanowiska,zapoznajemy z zadaniami.Pro-ponuję przygotowanie czterech (lub więcej wg potrzeb)stanowisk.
Stanowisko 1-oczyszczalnia ścieków.Klasa trafia do oczyszczalni.Otrzymuje zadanie zdobycia próbki ścieku(pracownik)-1pkt,wykonania próbki mikroskopowej(z pomocą laborantki)1pkt,wykonania prostego doświadczenia przedstawiającego filtrowanie(do dyspozycji obcięta plastikowa butelka,lignina żwir)2pty(punktację w kartę zaliczeń wpisują osoby odpowiedzialne za to stanowisko potwierdzając podpisem).
Stanowisko 2-las lub park.Uczniowie otrzymują schemat warstwowej budowy lasu.Należy poprawnie podpisać kolejne piętra-1pkt.Następnie przyporządkowujemy odpowiedni liść z właściwą nazwą drzewa-1pkt.Ostatnie zadanie w tym punkcie to poprawne odgadnięcie kilku zagadek-za każdą zagadkę 1 pkt.
Stanowisko 3-ratujemy złamane gałązki.Potrzebna złamana gałąź,bandaże,kijki i dla pewnego utrudnienia zadania kilka innych zbędnych przedmiotów.Zadanie polega na zaprezentowaniu właściwych działań,jakie mogą pomóc złamanym drzewom-4pkty
Stanowisko 4-wiemy jak zachować się w lesie i Parku Narodowym.Uczniowie otrzymują znaki umieszczane na tablicach informacyjnych przed wejściem do P.N.Zadanie polega na poprawnym objaśnieniu znaczenia znaku-za każdą właściwą odp.-1pkt.
Najważniejsze jednak w całej zabawie jest zadanie,które angażuje wszystkich uczestników i dostarcza najwięcej przyjemności.Podczas wędrówki uczniowie szukają dziwnych przedmiotów:coś co mógłbyś pokochać,nasionko niesione przez wiatr,liść z naroślą,trzy różne nasiona,coś prostego naturalnego,coś wydającego odgłosy,dwa odpadki zastawione przez człowieka,nadgryziony liść,coś na czym da się muzykować,coś puszystego,coś pachnącego,coś miękkiego,coś chłodnego,piórko,cierń,coś okrągłego,coś twardego,coś pięknego,coś sztucznego itd.Wszystkie przedmioty wkładamy do woreczków,słoików,koszyka i podpisujemy.
Po powrocie do szkoły wszyscy we własnych klasach zakładają „Kącik darów przyrody”(każda znaleziona rzecz jest podpisana),przedstawiają kartę zaliczeń z poszczególnych stanowisk organizatorowi imprezy.Na zakończenie pieczemy kiełbaski przy ogromnym szkolnym ognisku.
Własne doświadczenia i rady
Takie zajęcia przeprowadziłam w mojej szkole dla klas czwartych i piątych w dniu „Festiwalu nauki”.Dzień rozpoczęliśmy uroczystym apelem,na którym uczniowie i wychowawcy klas otrzymali zaklejone koperty.Znaleźli w nich opis wycieczki z narzuconą kolejnością realizacji zadań,kartę zaliczeń.Otrzymali również kosze z woreczkami,kartkami,słoikami itd.Wszyscy wyruszyli w różnych kierunkach(ważne narzucenie kolejności zadań dla uniknięcia tłoku).Rodzice stanęli na wysokości zadania-byli przejęci i skrupulatnie przeprowadzali „egzaminy” na swoich stanowiskach.Po zakończonej „pracy” dołączyli do wspólnego ogniska.Następnego dnia komisja złożona z rodziców i n-li oceniła kąciki,podsumowała zebrane punkty.Zdecydowanie 6e zajęła pierwsze miejsce,pozostali otrzymali wyrózninia w formie dyplomów.
Małgorzata Sierzputowska
n-el przyrody
w Szkole Podstawowej nr 1 w Pieńsku